Kiedy
po raz pierwszy usłyszałam o nowym zbiorze siedemnastu opowiadań Toma Hanksa,
chciałam dostać go i przeczytać jak najszybciej. Tom jest znanym i szanowanym
aktorem, scenarzystą, reżyserem i producentem—człowiek Hollywoodu. Dotarcie do
jego dzieła było dla mnie koniecznością.
Po przejściu przez pewną część pierwszego
opowiadania „Kolekcji nietypowych zdarzeń” poczułam się zagubiona i miałam
wrażenie, że czegoś brakuje. Narracja zaczęła nużyć, czekałam jednak na
zakończenie, mając nadzieję, że zszokuje. Opowiadania są dla mnie kategorią
literatury, która ostatecznie powinna wywierać wpływ, zmieniać światopogląd i
podejście do pewnych problemów, czy zjawisk. Nie mogłam tego znaleźć. W tym opowiadaniu
bohaterem jest mężczyzna, który spędza 3 tygodnie z Anną, swoją przyjaciółką. W
jej życiu wszystko jej ułożone perfekcyjnie i każdy element pasuje jak w układance.
Niestety, nasz bohater nie jest takim elementem. Po uświadomieniu sobie własnego
niedopasowania rozstają się. Mądra decyzja, jednak niezbyt szokująca. Większość
zakończeń tych opowiadań jest niejednoznaczna, pomimo że narracja prowadzi
czytelnika za rękę przez większość tekstu.
Różnorodność uzytych technik narracyjnych i
stylów jest jednocześnie wadą i zaletą tego zbioru. Jest dziennik, pierwszo- i trzecioosobowa
narracja, scenariusz czy artykuły w gazecie, przenoszenie się do przeszłości czy
świata w przyszłości. Wielorakość narracji świadczy o głębokiej literackiej
wiedzy autora i gwarantuje zainteresowanie i zaciekawienie. Jednocześnie
sprawia jednak, że czytający czuje się jak na rollercoasterze. Brakuje
stabilizacji czytelniczej, bliższego utożsamienia się z autorem czy bohaterami.
Kolejnym trudnym do określenia aspektem
książki jest różnorodność poruszonych problemów. Autor poprzez opowiadania opisuje
wojnę, zdradę i rozwód, parcie na sławę czy brutalność prawdziwego świata. Te zagadnienia
zawsze warto rozpatrywać na nowo i w niektórych opowiadań Hanksa widać inne,
nowe podejście do takiej tematyki. Jednak nie wszystkie te opowiadania spełniły
tą funkcję.
Interesujący
natomiast jest język, jakiego znany aktor używa. Poprzez żywe dialogi i używane
zwroty nadał każdemu z bohaterów własny charakter i osobowość, pomimo że całościowej
narracji brakuje rytmu i melodii, tak zwanej muzyki języka.
Warto wspomnieć również o osobistym
doświadczeniu pisarza. Sam wspomina, że w jego życiu wiele było ciężkich momentów
co można wyczytać z jego książki, na przykład w opowiadaniu o chłopcu, którego
rodzice się rozwiedli, tak jak w przypadku młodego aktora. Dostrzec można też jego
doświadczenie zawodowe właśnie jako aktora i scenarzystę, szczególnie w opowiadaniu,
które napisane jest w formie scenariusza. Daje to pogląd na to jak scenariusze
mogą wyglądać. Inne z opowiadań podobne są fabułą do hollywodzkich filmów. Rzucające
się w oczy także jest alter ego pisarza, Hank Fiset, którego artykuły o Nowym
Jorku stanowią przerywnik w lekturze na złapanie oddechu podczas czytania. Występujący
w każdym opowiadaniu w zbiorze motyw klasycznej maszyny do pisania może
odzwierciedlać podejście autora do klasyków, do samego pisania i najnowszych
technologii.
Lektura ma swoje wady i zalety, dla mnie z
przewagą tych pierwszych. Sławne nazwisko pisarza, zabawne i chwilowo
poruszające momenty czy parę niebanalnych historii nie jest wystarczające by uznać
ten zbiór za dzieło wybitne, szczególnie gdy poprzeczka była tak wysoko
postawiona. Jest to raczej lektura na niedzielne popołudnia przy kawie czy
odstresowanie po ciężkim dniu pracy.
When I first heard about Tom Hanks publishing his collection of 17 short
stories, I wanted to read it as soon as possible. He is a famous and respected
actor, screenwriter, director and a producer. Basically—the man of Hollywood.
Getting hold of his work was a must.
After going through a part of
the first story of Uncommon Type: Some
Stories I got a little confused and felt that something was missing. The
narrative started being tiresome, but I still wanted to know the ending,
expecting my mind to be blown. For me, short story is a category of literature
that is supposed to shock the reader, change his attitude towards a certain
problem or a phenomenon. I couldn’t find that. That story (“Three Exhausting
Weeks”) is about a guy who spends three weeks being in a relationship with his
old friend, Anna. Everything in her life is scheduled perfectly and every piece
of it fits like a puzzle. Unfortunately, our guy doesn’t fit as it turns out. After
realising it, he gives up the relationship, and they both move on. Good choice,
but it is not shocking. Most of the endings in the stories are quite ambiguous,
even though the narration easily guides the reader through it.
What is both an advantage and
a minus of this collection is the variety of narrative techniques and styles. There
is a diary, a journal, 3rd and 1st person narrator, a
script, day schedules and articles. Some
of the stories rewinds to the past and some of them concerns the possibilities
of the future technology. The multiplicity of narrations prove the author’s vast
literary knowledge and it provides interest, although it also makes the reader
feel like on a roller-coaster. There is no stabilisation of perception.
Another elusive aspect of the
book is the diversity of problems touched in the stories. The author introduce points
of view about war, infidelity and divorce seen with a child’s eyes, expectations
of a success or cruelty of the world. These are important matters to be mentioned
and some of them do show a different approach to them, but most of them don’t
change world views or shed a new light on the subjects.
What is interesting is the language
Hanks uses. He gives each of the character a different personality, its own
identity and creates lively dialogues. However, sometimes the narration lacks
music, rhythm and melody. Short sentences are usually well seen, though when
used too much, the staccato of words becomes tiresome.
Personal experience of the
author is also worth mentioning. There were many dark moments in Mr Hanks’ life
that are reflected on the pages of the book. What also can be seen, is his
experience as an actor and a screenwriter. Especially in the story that is
written in a form of a script, which makes an attractive example of how these
may be written. Few of the stories also involve cinematic plots and images. The
thing that also makes the collection more personal is Hank Fiset as alter ego
of the author. His “Our Town today with Hank Fiset” articles are put between
another stories and help to catch a breath while reading. What is more, the
repeated theme of old typewriter present in every story may reflect Hanks’
attitude toward the classic.
The lecture has its advantages
and disadvantages, unfortunately with the dominance of the second. The famous
name of the author, the pretty moments of short laughs with the characters and few
nice plots aren’t enough for me, especially when I expected a lot more.
Źródło zdjęcia: https://merlin.pl/kolekcja-nietypowych-zdarzen-twarda-oprawa-tom-hanks/7706607/
Komentarze
Prześlij komentarz