Kombinacja nazwisk
Polański, Green i Seigner jest dosyć wybuchowa. Nic więc dziwnego, że
postarałam się obejrzeć „Prawdziwą historię” jak najszybciej po premierze filmu
na festiwalu w Cannes. O Romanie Polańskim jest ostatnio głośno, chociażby z powodu
wykluczenia reżysera z Akademii Filmowej. Jednak w tym przypadku rozważania jego
twórczości, ważniejsza jest jego umiejętność skonstruowania intrygującego
thrillera psychologicznego, bo „Prawdziwą historię” myślę, że można do takowych
zaliczyć.
Reżyser takich filmów jak: „Pianista”, „Dziecko Rosemary”, „Autor widmo”
czy kanoniczny „Nóż w wodzie” zaprezentował teraz historię na pozór
przypominający powieść Stephena Kinga „Misery”. Oparta na powieści Delphine de
Vaigan o takim samym tytule, fabuła dotyczy pisarki, Delphine (Emmanuelle
Seigner). Autorka po napisaniu bestsellera zaczyna cierpieć na, tak zwaną,
niemoc artystyczną. Jest nieustannie wyczerpana, zmęczona ciągłymi komentarzami
na temat własnej książki. Zaczyna na niej ciążyć presja do napisania kolejnego
hitu. W tym momencie poznajemy Ją (Eva Green). Bardzo stopniowo Ona przejmuje
kontrolę nad życiem pisarki.
To właśnie ta obsesja i toksyczna relacja zdaje się głównym motywem tej
francusko-polskiej produkcji. Początkowo niewinna znajomość przeradza się w coś
niezdrowego. Ta powolna, stopniowa zmiana jest z tego powodu interesująca, że
może dotyczyć każdego z nas, nawet jeśli nie jesteśmy w stanie zauważyć tej
toksyczności. A może szczególnie wtedy. Zaczyna się od kupowania dokładnie tych
samych butów czy farbowania włosów, by uzyskać identyczny wygląd, by następnie
po uzyskaniu hasła do komputera wysyłać wiadomości do znajomych. Następuje
izolacja od najbliższych, w tym partnera. Wspólne, „chwilowe” zamieszkanie.
Reżyser w filmie zwraca również uwagę na władzy autora i jego/jej
wpływie na innych, bo przecież autor „jest odpowiedzialny za miłość, którą
wzbudza u czytelników”. Ważne jest również samo słowo, w końcu „ludzie wierzą w
to, co wydrukowane”. To presja, ale i krytyka, z którą bohaterka nie może się pogodzić,
wyniszcza ją. To, jej „stalker”, lub ona sama. Zakończenie filmu wydaje się
zadawać to samo pytanie, zwłaszcza że istnienie natrętnej wielbicielki podane jest
w wątpliwość.
Zdecydowanie najbardziej atrakcyjnym atutem tego filmu jest Eva Green. Jest
to aktorka znana z całkiem wymagających i ekspresyjnych ról. W tym filmie zdaje
się potwierdzać swoje umiejętności. Imponująca jest również gra Emmanuelle
Seigner. Obie aktorki stworzyły niesamowity duet na ekranie, ich relacja jest
pełna prawie materialnego napięcia. Chociaż momentami seans się dłuży i
napięcie zanika, film jest wart obejrzenia, chociażby ze względu na talent
aktorski dwóch pierwszoplanowych aktorek i umiejętności ukazania toksycznej
relacji przez Polańskiego.
Combination of names
like Polański, Green and Seigner is quite explosive. It won’t be a surprise
then, that I tried to see “Based On a True Story” as fast as possible after its
premiere at the festival in Cannes. There are rumours about Roman Polanski, due
to him having been expelled from the Academy. But in the case of seeing the
film, his directing talent proved to be more important. Especially because he
is known because of his intriguing psychological thrillers and “Based On a True
Story” is definitely such a thriller.
The director of such
production like “The Pianist”, “Rosemary’s Baby”, “The Ghost Writer” or the
classic “Knife in the Water” presented a story very similar to the one written
by Stephen King “Misery”. Based on a book by Delphine de Vaigan with the same
title, the plot considers Delphine (Emmanuelle Seigner), an author. After
having written a bestseller, she starts to suffer from exhaustion and lack of
artistic inspiration. Notoriously tired, she can’t stand others’ kind words
about her book. She feels the weight of the pressure to write another book. At that
moment, we meet Her (Eva Green). Gradually, she takes Delphine’s life.
This obsession, along with
the toxic relations, seems to be the main subject of this French-polish
production. At first, the relation was innocent, yet later on becomes unhealthy.
This slow change is quite interesting as it may involve each one of us. It
starts with wearing the same clothes, in order to look exactly alike. But then,
the person takes over your e-mail account, sending messages on your behalf to
your friends and making them loosen the contact with you. You become isolated,
dependant.
The director draws attention
also to the power of the author and his/hers influence on others, as the writer
“is responsible for the love of his/hers readers”. There is also stress on the
power of language, as “people tend to believe in what is printed out”. This
pressure, but also painful criticism, that the author can’t deal with, destroys
her. Or is it her stalker, or even herself? The ending doesn’t give certain
answers. Especially that the mere existence of this intrusive aficionada is
impeached.
Without doubt, the most
attractive thing about the film is Eva Green and her acting. She is known of
her demanding roles and in this film her talent is confirmed. Emmanuelle
Seigner also deserves attention. Both actresses created an impressive duet. The tension between the
characters is almost touchable. Even though, there moments when the pic drags
and there is sometimes something missing in action, the film is worth seeing.
Especially because of the Eva’s and Emmanuelle’s acting, but also to Polanski’s
talent of showing the toxicity.
Komentarze
Prześlij komentarz